5.04.2017

FutureLab lanserer europeiske samarbeidsprosjekter

Det Fritt Ord-støttede programmet FutureLab Europe retter seg mot unge europeere mellom 20 og 30 år som ønsker å være med på å debattere og påvirke den fremtidige kursen for Europa. Årets kull har blitt utfordret til å identifisere felles utfordringer og til å gjennomføre prosjekter på tvers av landegrensene. De lanserer nå fem nye initiativer som kombinerer deltakernes engasjement for lokale løsninger med ektefølt tro på det europeiske prosjektet. Les mer om de ulike tiltakene her.

Blant de fem prosjektene finner vi «Skill Up!», et samarbeid mellom de tre FutureLab-deltakerne Dimitrie Mihes (Romania), Violetta Tsitsiliani (Hellas) og Stine Solvoll Navarsete (Norge). Prosjektet skal kurse unge personer i sosialt entreprenørskap. Ved å jobbe med utsatte grupper som nyankomne flyktninger og andre som opplever vanskeligheter med å komme seg inn på jobbmarkedet, vil prosjektet gi erfaringer og kontakt med majoritetssamfunnet. I løpet av våren vil det bli arrangert workshops i Oslo og i Aten, og prosessen skal formidles i en minidokumentar.
 
Alle prosjektene gjennomføres med midler fra stiftelsene bak FutureLab Europe og med administrativ bistand fra tankesmien European Policy Centre i Brussel. FutureLab Europe ble etablert i 2011 som et samarbeidsprosjekt mellom flere europeiske stiftelser, deriblant Fritt Ord. Årets kull er den den sjette generasjonen med FutureLab-deltakere.

Lørdag 26. mai kan du møte to av fotografene fra Norwegian Journal of Photography samt bokredaktør i Journal Forlag, Gösta Flemming, på Dok-festivalen i Fredrikstad.

Fritt Ord lyser ut tilskudd à kr 60 000 til debatt og samtale med utgangspunkt i nyere sakprosa og skjønnlitteratur. Det kan f.eks. søkes midler til debattmøter, seminarer, forfattersamtaler eller diskusjonsforum. Hvilke nye debattemaer kan bibliotekene bringe inn i det offentlige rom?

Søknadsfrist 29. juni 2018.

PRESSEMELDING
Oslo, 14.5.18

Fritt Ords Honnør tildeles Simon Malkenes for hans kritiske søkelys på manglende ytringskultur i Oslo-skolen.