Lærerseminar: Visuell inspirasjon og faglig fordypning

7. februar 2019

Hvordan forske på og fordype seg i visuelle ytringer i fag som norsk, historie og samfunnsfag? Elevene lever i en visuell verden – kan vi bruke det visuelle mer aktivt i skolen? Velkommen til seminar for lærere i videregående skole.

Bilder, illustrasjoner, satire, tegneserier og andre visuelle kilder kan si mye om historiske hendelser, religiøse forhold og konflikter i samfunnet. Fag som norsk, historie og samfunnsfag blir ofte sett på som teksttunge fag og forskningsdisipliner – kan visuelle kilder brukes oftere?

Vi ønsker å vise eksempler på hvordan tegning og fotografi kan trekkes inn i undervisning, og på den måten inspirere elever til å fordype seg i egne prosjekter med alternative tilnærminger. Vi sikter mot praktisk rettede foredrag og gode diskusjoner.

TID: Torsdag 7. februar, kl 10:00–15:00
STED: Rom TEO-H1 1.313, UiT Norges arktiske universitet, Hansine Hansens veg 18, Tromsø

Det blir servering av et lett måltid, samt kaffe og te. Deltagelse er gratis, men skolene må selv dekke reiseutgifter. Seminaret arrangeres av Holbergprisen i skolen og Fritt Ord-konkurransen for elever i videregående skole.

PÅMELDING HER, INNEN 1. FEBRUAR.

Spørsmål kan rettes til hilde.fidje@holbergprisen.no



PROGRAM

Tegninger i klasserommet – ved Ingeborg Øvern, lektor ved Hartvig Nissens videregående skole

Har vi plass til å bruke tegneserier i et allerede teksttungt klasserom? Er tegneserien forbeholdt gutter med svak lesekompetanse? Det er på tide med en myteavklaring og diskusjon rundt tegneseriens plass i klasserommet, mener Ingeborg Øvern. Hun viser hvordan tegneserier kan brukes som lesestrategi og fortellingsverktøy i norsk og andre fag. Gjennom presentasjon og etterfølgende workshop skal vi sammen utforske det uoppdagede potensialet i bruk av tegneserier i undervisningen. Utgivelser av Joe Sacco, Art Spigelman, Marta Breen og Steffen Kverneland blir presentert og diskutert.



Om skildring av flyktningetematikk gjennom tegning og animasjon – ved Mats Grorud, regissør og animatør

Tårnet (2018) er en helaftens animasjonsfilm som handler om 11 år gamle Wardi, som er fjerde generasjons flyktning. Wardi og hennes oldefar Sidi bor sammen i et fire etasjer høyt tårn i en flyktningleir i Beirut. Skaperen av filmen Tårnet forteller om hvordan et komplekst historisk materiale kan formidles gjennom animasjonfilm.

Fokus kino viser filmen Tårnet kl 18:00 samme kveld, med etterfølgende panelsamtale mellom Mats Grorud reprentant for med Palestinakomiteen i Tromsø, en tidligere flyktning og en representant fra Tromsø filmfestival.


Spill som digitale ekskursjoner - ved Aleksander Husøy, lærer og spillpedagog ved Nordahl Grieg videregående skole

Spillmediet er mye mer enn Fortnite, Fifa og Super Mario. Mediet assosieres hos de fleste med fritid, lek og underholdning, men har også potensial som verktøy for læring i skolen. Samspillet mellom lyd, grafikk og interaktivitet byr på en nærhet til opplevelser utover det tradisjonelle medier gir.

I dette foredraget viser Aleksander Husøy hvordan spill kan brukes til å ta med elever på digitale ekskursjoner som gir nærhet til situasjoner langt utenfor deres egen virkelighet. Ved hjelp av spillene My: Child Lebensborn, This War of Mine og Papers Please vil han demonstrere hvordan elever kan oppleve en oppvekst som tyskerbarn i etterkrigstidens Norge, føle på håpløsheten av å være sivil i en by under beleiring og avgjøre skjebnene til mennesker på flukt.