1.03.2016

Fritt Ord-konkurransen - Sensur på timeplanen

Hvordan er norske skoleelevers kjennskap til sensur og ytringsfrihet, og hvordan står det til med elevenes og lærernes ytringsfrihet i skolen når det gjelder følsomme temaer?

 
Med dette prosjektet ønsker Fritt Ord å bidra til at ytringsfrihet og demokratispørsmål i større grad blir diskutert i norske klasserom. I år er temaet for Fritt Ord-konkurransen for videregående skole sensur. Innleveringsfrist for bidrag er 1. mars 2016.
 
– Med årets tema refererer vi til sensur i både direkte og indirekte former. Den sensuren og selvsensuren vi ikke så lett legger merke til, er kanskje den mest interessante å diskutere. Vi ser ellers at terrortrusler, digital overvåking og kontroll gir sensurerende virkninger. Digitale medier åpner for fantastiske muligheter, men kan også brukes til sensur og begrensninger, sier Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås.

Fritt Ord-konkurransen lanserer årets tema for kommende skoleår som en påminner om at sensuren slett ikke er død, og inviterer elever til å bidra med tekster og medieproduksjoner som undersøker og drøfter sensur i ulike former. Det kan gjelde forhold i historien eller i nåtiden, og det kan være lokalt, i Norge eller internasjonalt. Elevene oppfordres til å ta utgangspunkt i konkrete forhold.  
 
- Ofte behøver vi ikke å gå langt for å finne gode problemstillinger i debattene om sensur og ytringsfrihet. Når det er sagt, ønsker vi selvsagt også analyser av situasjonen i land der ytringsfriheten har dårligere kår enn i Norge, sier Knut Olav Åmås.
 
Elever kan delta på egen hånd eller som del av undervisning i skolen. Man kan arbeide alene eller i gruppe, og elevene kan levere bidrag i ulike typer sjangre: lyd-, video- og nettproduksjon, essay eller kronikk.
 
Innleveringsfrist er mandag 1. mars 2016. Se: www.frittordkonkurransen.no
 
Det deles ut stipend til tre vinnere på kr 20 000, 15 000 og 10 000. I tillegg består premien av studietur til Strasbourg, der prisvinnerne besøker Europarådet, Menneskerettighetsdomstolen og EU-parlamentet.
 
Fritt Ord-konkurransen for videregående skole er en årlig konkurranse der elever inviteres til å levere bidrag om ytringsfrihet og demokrati. Fritt Ord arrangerer lærerseminar og tilbyr skolebesøk og veiledning til deltakerne. Alle bidrag vurderes av en jury som består av forskere, lærere og journalister. I juryen: Professor Henrik G. Bastiansen (juryleder), Amal Aden, Simen Ekern, Anine Kierulf, Nefise Özkal Lorentzen, Lars Nyre og Jostein Saxegaard.
 
Kontakt:
Joakim Lie, prosjektleder for Fritt Ord-konkurransen
Epost: joakim.lie@frittord.no
Mobil: 915 60 770
 

Fritt Ord-konkurransen og Holbergprisen i skolen inviterer til lærerseminar fredag 1. desember, kl 9:00 – 14:30 på Litteraturhuset i Bergen.

Konkurransen Min familie i historien arrangeres av Den norske historiske forening med støtte fra Fritt Ord, og er åpen for elever i ungdomsskolen og videregående skole. I denne konkurransen er det hverdagsmenneskene som er hovedpersonene, og elevene oppfordres til å se på temaer som demokrati, krig og konflikt, endrede levevilkår og migrasjon.

Stiftelsen Fritt Ord bevilger inntil 25 millioner kroner årlig i fire år til journalistikkprosjekter. Satsingen på totalt 100 millioner utgjør nær en dobling av Fritt Ords bevilgninger til journalistikk. Alle frie, redaktørstyrte publikasjoner med norske mediebrukere som målgruppe kan søke.

Neste søknadsfrist er fredag 12. januar 2018 kl. 15.