The Art of Storytelling in Games

30. mars 2016

Hvordan utvikler kunsten å formidle gode fortellinger seg i dagens spill? Spennet i dataspillene blir stadig bredere: På den ene siden blockbustere som åpenbarer nye verdener ved hjelp av storslåtte effekter. På den andre siden intime og personlige fortellinger med antydende og subtile virkemidler. Hvilke muligheter har vi foran oss for fortellinger i spill? Hvordan lærer spill av andre medier, og hva lærer andre medier av spill? Å lese, se, gjøre – hvordan påvirkes fortellingene av medienes ulike egenskaper?

Fritt Ord, Spillpikene og PressFire.no inviterer til ny paneldiskusjon onsdag 30. mars.

Fra kl. 16.30:
Vi inviterer til åpent hus, hvor det blir mulig å spille et utvalg historiefortellende spill fra The Last of Us og Dishonored til Gone Home, Firewatch og Her Story. Det serveres mat og drikke.

Kl. 18.00:
Delta i en åpen diskusjon med:
- Cara Ellison – tidligere spilljournalist hos blant andre The Guardian, VICE, Kotaku og Rock, Paper, Shotgun og forfatter av boken Embed With Games, nå narrative designer for Dishonored 2
- Dave Mervik – har jobbet med LEGO- og LittleBigPlanet-spillene, og er nå narrative designer hos Tarsier Studio for Hunger
- David Skaufjord – regissør (komiserien BMI – På Turné), manusforfatter (High Point, med Emil Trier), podcastvert, skuespiller, tegneserieskaper – og gamer

Ordstyrer er Martin Bergesen. Debatten foregår på engelsk. Gratis og åpent for alle.

Prosjektet Digitale liv ble etablert av Fritt Ord i samarbeid med Spillpikene og Pressfire. Du kan besøke oss på nett og delta i konkurransen på digitaleliv.no

Les mer om prosjektet her.
Emneknagg for arrangementet og konkurransen er #digitaleliv