Langtidsprosjekter – Fritt Ord-konkurransen

Sensur på timeplanen

Hvordan er norske skoleelevers kjennskap til sensur og ytringsfrihet, og hvordan står det til med elevenes og lærernes ytringsfrihet i skolen når det gjelder følsomme temaer?

 
Temaet for Fritt Ord-konkurransen for videregående skole lanseres i disse dager. Med dette prosjektet ønsker Fritt Ord å bidra til at ytringsfrihet og demokratispørsmål i større grad blir diskutert i norske klasserom.
 
– Årets tema er sensur i både direkte og indirekte former. Den sensuren og selvsensuren vi ikke så lett legger merke til, er kanskje den mest interessante å diskutere. Vi ser ellers at terrortrusler, digital overvåking og kontroll gir sensurerende virkninger. Digitale medier åpner for fantastiske muligheter, men kan også brukes til sensur og begrensninger, sier Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås.

Fritt Ord-konkurransen lanserer årets tema for kommende skoleår som en påminner om at sensuren slett ikke er død, og inviterer elever til å bidra med tekster og medieproduksjoner som undersøker og drøfter sensur i ulike former. Det kan gjelde forhold i historien eller i nåtiden, og det kan være lokalt, i Norge eller internasjonalt. Elevene oppfordres til å ta utgangspunkt i konkrete forhold.  
 
- Ofte behøver vi ikke å gå langt for å finne gode problemstillinger i debattene om sensur og ytringsfrihet. Når det er sagt, ønsker vi selvsagt også analyser av situasjonen i land der ytringsfriheten har dårligere kår enn i Norge, sier Knut Olav Åmås.
 
Elever kan delta på egen hånd eller som del av undervisning i skolen. Man kan arbeide alene eller i gruppe, og elevene kan levere bidrag i ulike typer sjangre: lyd-, video- og nettproduksjon, essay eller kronikk.
 
Innleveringsfrist er mandag 1. mars 2016. Se: www.frittordkonkurransen.no
 
Det deles ut stipend til tre vinnere på kr 20 000, 15 000 og 10 000. I tillegg består premien av studietur til Strasbourg, der prisvinnerne besøker Europarådet, Menneskerettighetsdomstolen og EU-parlamentet.
 
Fritt Ord-konkurransen for videregående skole er en årlig konkurranse der elever inviteres til å levere bidrag om ytringsfrihet og demokrati. Fritt Ord arrangerer lærerseminar og tilbyr skolebesøk og veiledning til deltakerne. Alle bidrag vurderes av en jury som består av forskere, lærere og journalister. I juryen: Professor Henrik G. Bastiansen (juryleder), Amal Aden, Simen Ekern, Anine Kierulf, Nefise Özkal Lorentzen, Lars Nyre og Jostein Saxegaard.
 
Kontakt:
Joakim Lie, prosjektleder for Fritt Ord-konkurransen
Epost: joakim.lie@frittord.no
Mobil: 915 60 770